Djupkarta Tjuvanabben

2008-06-02

image99

I dag har jag varit ute med båten och åkt en fram och tillbaka i flera timmar. Tanken är att det ska resultera i en fin djupkarta så man kan följa djupkanterna när man fiskar, samt slippa bli av med massa lod. Jag har köpt ett program som heter DrDepth (www.drdepth.se), har inte fått koden ännu men det ska bli spännande att se hur det funkar.

Jag valde mellan två program, DrDepth och ett som heter 3DField (http://field.hypermart.net/). 3DField verkar vara mer avancerat och kunna göra bra kartor. DrDepth verkar vara smidigare och ska kunna importera spår med djupdata direkt från mitt ekolod (humminbird 797c2). En annan anledning till att jag valde DrDepth är att man kan köra det i realtid på en dator när man är ute med båten och se botten växa fram i 3d.

Jag har testat demoversinen av DrDepth på min macbook, kör det i vmware (då det bara är windows). Jag håller på att rita ett litet kretskord som jag ska ha en bluetooth modul på, sen så ska jag bygga in den i min autopilot.
Autopiloten får ju nmea data (position och djup m.m.) från ekolodet, den datan ska jag kunna komma åt direkt med min macbook via bluetooth.

Det är rediga branta djupkanter utanför Tjuvanabben, det går ju nästan från 10 meter ner till 100 meter på en båtlängd. Jag tror faktiskt att det är kanten man ser i google earth. Det gröna som går ut en bit från land. Jag fiskade inget när jag va ute i dag. Åkte bara fram och tillbaka, undra va de som såg mig trodde... ha ha



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback