Segelbåten med ny motor

2009-05-17


I dag så har Emil hjälp mig masta på segelbåten. Det gick jätte smidigt, tog bara några halvtimmor. :-)



Jag har köpt en ny motor till båten, en Neptune (parsun) 5 Hk som vi va ute en sväng med och puttrade fram, den ska ju köras in i 10 timmar innan man kan gasa på.

Den gamla motorn har jag fått igång också, verkar gå bra efter att ha lossat och putsat bort all oxid från elkontakter. Dock så lossade startsnöret-mekansimen på den när vi va nere i båten och skulle testa tidigare i veckan så det va bara att lyfta upp den igen och ta med hem. Motorfästet på båten har jag fått göra i  ordning för att det va böjt, tror inte det är gjort för så tung motor.

Jag beslutade för att köpa en ny motor, en 4-takt 5 hk i stället för den gamla, 9.9 hk. Blir ju lite svagare men den nya motorn väger bara 25 kg. Har tröttnat på att lyfta över den gamla tunga motorn över relingen ner till motorfästet, det är inte smidigt alls.

Jag få se hur jag gör med den gamla motorn om jag har kvar den och ta med när vi hyr båtar eller om jag säljer den. Det lutar nog mot att jag säljer den, är ju inte så smidigt att släpa med sig, få nog nöja mig med min 2 hk till det...

Kommentarer
Postat av: Emil

heheh det tog ett tag att sätta upp masten sen var det ju seglet också å alla liner som såg ut som ett enda stort virr varv i mina ögon när masten låg ned men det redde vi ut de me.



Hade tänkt att följa me på fiske tävlingen imon men är så förkyld så de går inte.

2009-05-20 @ 09:56:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback