Har moddat mina videoglasögon

 

Så här ser de ut från början, det är svårt att flyga när solen skiner då det kommer in mycket ljus mellan glasögorna och ögat. Det gör det även om man använder den medföljande gummiskyddet. För att flyga i solsken måste man ha ett skynke över sig som en islam tant.

En annan nackdel är kantakten man kopplar in till glasögorna, den sitter dåligt och vill glappa en del. Men nu är det slut med det.


Jag åkte till biltema och inhandlade ett par krossglasögon. Väl där så föll valet på den dyraste varienten, då den va skönast plus att man kan köpa reservglas till den. (bra i fall man skulle misslyckas med drämmlingen tänkte jag)

 

Jag mätte ut vart jag skulle ha hålet.

Sen va det bara att gå lös med drämmeln.

 

Man får drämmla lite och testa lite tills man blir nöjd.

 

När hålet va klart målade jag glaset svart med biltemas bumper paint (fäster perfekt på plast). Jag målade flera gånger tills den inte släppte igenom ljus längre, målade på båda sidor.

 

 

Nu är det svart.

 

Glasögorna skruvade jag isär och klippte av sladden, mätte vad som gick till vad.

 

I stället för en kontakt så lödde jag fast sladdarna direkt i stället, inget mer glapp nu.

 

Ljud sladdarna kopplade jag till en 3,5tums hona stereo teleplugg, så jag kan använda vilka hörlurar jag vill. För ibland tycker jag det är gott att ha ljud, man hör vinden och motorn osv. Under hela arbetet testar jag hela tiden att allt funkar, har video ut på iphonen.

Nu är glasögona klara, med kontakt för hörlurar på sladden.

 

Sen så gick jag lös med epoxylim, där det är stora mellanrum är det bara att sätta maskeringstejp på baksidan och limma, sen när limmet stelnat kan man ta bort tejpen.

Sen så va det bara att måla över limmet, det är viktigt att maskera ovansidan på glasögorna som på bilden, då det sitter in ir-mottagare där under (för fjärrkontrollen). Sen är det bara att motera in glaset.

 

So say we all.

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Magnus

Peter, du som är så duktig på elektronik.

Jag håller på att bygga macrolampor av LED-lampor för fotografering till kameran. Då vill jag kunna lägga objektivet mot ett papper i stort sett vilket hindrar ljus från att komma in. Om jag då puttar in LED-lampor så får jag ljus ändå.



Kan man på något vis ta 2 st. 9V-batterier och seriekoppla dessa och lägga på nån spänningsfälla som gör att jag bara får ut 12V ? För det är vad LED'arna klarar?

2010-05-05 @ 10:20:25
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Magnus

Hittade en bra spänningsregulator, så det är lugnt ;)

2010-05-06 @ 08:59:26
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Peter L

Hej hej, vita leds brukar ligga på runt 3 till 3,6 volt ! För att kunna driva dem med 12v måste du ha en resistor. Du kan även driva dem direkt från 9v med en resistor. Du kan då koppla 3 leds i serie också. Beroende på hur många leds du ska använda. Tex ska du ha 6 leds så kan du koppla två styckna serier på 3 st, hur stora motstånd du behöver räknar du snabbt ut med ohms lag. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag) Du måste lägga upp bilder på bygget !

2010-05-07 @ 12:58:17
URL: http://peterl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback