Fiske på Lönern

2007-09-26

I dag efter jobbet åkte jag och Emil och fiskade på sjön Lönern (57.92°,13.64°). Det tog ett tag innan vi hittade huset där de sålde fiskekort och hyrde ut båtar. Vi var inte ute på sjön förrens 16.30. Vi hyrde en båt. Jag hade med mig min lilla 2 hästars utombordsmotor som vi använde. Vi drog med wobbler efter båten, samt stannade och kastade på några ställen. Sjön visade sig vara ganska grund, våra drag var nere och nosade i dyn flera gånger. Det finns ju gös i sjön, men de högg ju tyvärr inte. Men jag fick två abborrar och en liten gädda i alle fall.

Resultat: 2st abborrar, 1st gädda, Resultat Emil: noll

Stora vågor på Vättern

2007-09-24

I dag var jag ute en sväng på Vättern. När jag åkte ut så blåste det ostlig vind, så jag bestämde mig för att ta mig över och fiska på östra sidan för att få lä. Mellan Huskvarna och Fingalsgränserna tänkte jag fiska. När jag börjat närma mig den östra kanten så vänder vinden och det börjar blåsa sydlig vind. Det blåser rejält, vågorna blir jobbigt höga. Jag fiskar längst med ostgränsen från Huskvarnagränsen till Finghalsgränsen. Under hela fisket kör jag med motorn avstängd då båten gjorde 2 knopp av bara vinden, utan att jag har något typ av segel. På hemvägen fick jag köra en omväg mot jönköping, man vill ju inte ha vågorna direkt i sidan. Efter ett tag så lungnade det ner sig.

Väl i hamn så inhandlade jag några blänkeslängor av en proffsfiskare. De kommer locka till sig fisk från flera kilometers håll.

Jag ska försöka åka till Tibro någon dag och inhandla lite lod och annat från Olssons fiske. Nu har jag bara haft två lod jag kunnat fiska med. Ska även kolla efter spöparavaner och lite annat när jag åker dit.

Av moraliska själ  tog jag inte upp någon fisk i dag.

Provisorisk segelbåt

2007-09-21

Jag var ute en sväng och fiskade i dag, det blåste lite så jag kom på idén att jag ville ha en segelbåt. Så jag tog kapellet och satte det i masten som segel. Sen stängde jag av motorn. Det gick jättebra, vinden drev fram båten i 1,5 - 3 knopp när jag hade fiskegrejerna i. När jag tog upp fiskegrejerna kom jag upp i 4 knopp. Nästa år blir det till att bygga ett riktigt segel på båten, det behöver inte va så stort. Att kunna komma upp i 4 knopp tycker jag är ganska bra, maxfart med motorn ligger på 6 knopp.

Det blåste sydvästlig vind så det va inga stora vågor. Det blåste kanske 7 m/s.

Av religösa själ tog jag inte upp någon fisk i dag.

Drivsystem installerat

2007-09-20

I dag har jag installerat drivsystemet i mitt båtproject. Först tänkte jag låta drivaxeln gå ut på undersidan av båten, men då hade det blivit en för stor vinkel mellan rodret och axeln för att leden skulle må bra. Jag bestämde mig för att låta axeln gå ut på baksidan i stället. För att leden skulle få plats så bockade till en plåtbit och satte rodret på. Motorfästet gjorde jag av två plåtbitar som jag bockade till och borrade hål i.

Nästa steg blir att limma fast allt och täta. Sen ska jag skaffa ett servo för styrningen. Jag har några idér jag sitter och ritar på om hur jag ska få länken till servot tätt.

Fiskeregler i Vättern

2007-09-19

Nu har jag ritat upp alla Vätterns fiskezoner i Google Earth. Jag har varit väldigt noggrann och följt informationen och koordinaterna i regelbladet. Det har tagit mig massa timmar att rita upp allt men det var det värt. Nu blir det enklare att sitta hemma och planera fisket och rita upp rutter. Hoppas någon mer än jag har glädje av detta.

Här har ni filen: fiskeregler_vattern_2007.kmz

Dynorna till båten klara

2007-09-18

Nu är jag klar med alla dynor inne i båten. Sen ska jag nog göra dynor där ute också då kompisarna brukar klaga på att det är hårt att sitta på trä. Men innan jag kan bygga dynor där ute har jag lite annat jag vill ändra på. Jag har ett skåp som jag ska bygga om på nått sätt så det blir mer datavänligt. På skåpet är det som ett litet bord där jag brukar ha min bärbara dator när jag är ute. Det jag vill bygga är nått form av lock som också agerar solskydd, så man inte får solen lysande på dataskärmen när man är ute. Locket ska man också kunna fälla ner och låsa med datorn under.

Jag var på Netto i dag och handlade, där såg jag att de sålde en 15 tums lcd-tv med inbyggd dvd/divx spelare som kunde gå på 12v för 1800 kr. Blev lite sugen på att skaffa en sån och ha i båten. Men det få bli senare ifall det kommer ett sånt erbjudande igen. Nu hade jag tänkt inhandla lite fiskesaker när lönen kommer, har pratat med en jobbarkompis som givit mig massa tips på trollinggrejer.

Ute på Vätterns blanka vatten

2007-09-13

I dag har jag varit ute på vättern och fiskat. Jag fiskade från tjuvanabben ner mot jönköping, sen åkte jag över till östra sidan och fiskade där. Det va jättefint väder, varmt och nästan helt vindstilla. Vättern låg blank som en spegel.

Någon fisk blev det dock inte. Förra gången jag va ute och fiskade blev jag av med ett lod och blänken, och jag har inte skaffat några nya ännu. Så i dag fiskade jag bara med mina två bakre rullar och lod. Jag kan ha 4 lod på båten, jag har spröt på masten jag kan fälla ut och ha ett på varje sida där.

På kvällen när jag var på väg hem såg jag en jättevak mitt ute på vättern (57.888°,14.2153°). Jag saktade ner och kastade i en wobbler efter båten, men det blev inget. Funderar på att testa och fiska långt ut nästa gång.

När jag var ute experimenterade jag ockå en del med mitt ekolod, jag såg på sjökortet att det skulle ligga vatten eller elledning på botten på ett ställe. Jag åkte dit och spelade in lite med mitt ekolod. På bilden ser man två ledningar. Prickarna på ledningarna antar jag är cementringar för att hålla ner dem. Att den ena ledningen har lite större mjukare, prickar kan bero på att det är äldre och ha massa växter på, eller att det är gjort av nått annat material eller har annan form.

Nått häftigt som jag kom på med mitt ekolod va att man kunde spara sina färdspår till sd-kortet, och spåren innehåller djupdata också :-) Så nu kan man åka ut och kartlägga djupet i vätten på de ställen man brukar fiska, så vet man ju i förväg vart man inte ska åka om man vill behålla sina lod och blänken.

Tradera

2007-09-12

I dag vann jag en auktion på tradera, ett rc båtdrivsystem. 253 kr fick jag den för. Det är billigt.

Jag köpte ett exakt lika dant från Skåhehobby i våras för 457 kr, men det saknades delar. Jag kontaktade skånehobby flera gånger och varje gång sa de att delarna kommer i veckan och att de skulle skicka dom så fort som möjligt, men det kom aldrig några delar. Så nu för ett tag sedan efter att ha pratat med dom så bestämde vi att jag skulle skicka tillbaka det till dom, vilket jag gjorde. Jag har ännu inte fått tillbaka några pengar, men jag skrev senast sista september i mitt brev så de har ett tag till på sig.

Så mitt tips är att aldig handla något från Skånehobby. Jag rekomenderar Umeårc, de är bra, har handlat där flera gånger. Dock så hade de inget båtdrivsystem.

Rc drivsystemet ska jag ha till ett project jag håller på med. Jag har ett rc båt glasfiberskrov hemma som jag ska sätta in drivsystemet i. Sen så ska jag slänga i lite microdatorer,en gps modul och nån form av ekolodsgivare, sen ska man kunna skicka ut robot båten på sjöar för att kartlägga djupet och skapa djupkartor m.m.

Nått sånt här kan man bygga med

Jag har hittat två program som verkar bra till att omvandla datan till djupkarta, det ena är ett svenskt program skrivet av Per Pelin det heter DrDept och kan hittas på http://www.drdepth.se. Det verkar intressant, och är gjort för att kunna användas i realtid.

Det andra programmet heter 3D Field och finns på http://field.hypermart.net. Det är lite mer avancerat och gjort för att skapa djupkartor och toppografikartor. Jag funderar på att inhandla nått av dessa program sen.

Det finns även pluggin till 3dsmax, där man kan skapa ett 3d plane av x,y,z kordinater.

Mitt mål är att få bättre djupkartor där jag fiskar i vättern. Sjökortet som finns på vättern har djupdata från glesa handlodningar utförda mellan år 1816 och 1817. Dvs på många ställen stämmer inte djupet alls, på en del ställen där det på sjökortet är 15 meter kan det vara över 70 meter djupt osv. Det jag vill kunna göra är att lägga ut en rutt över tex 30 meters djup, eller så kan man följa en djupkurva etc.

Remote storage och en kul idé

2007-09-11

I dag har jag lärt mig .css, jag visste innan vad det va men inte riktigt hur det funkade, samt syntaxen. Har ändrat lite på designen till min blogg. Rent och fint utan massa krimskrams det är min stil.

Har även gjort en till dyna till min båt, har bara en dyna kvar nu. Innan jag kan göra den sista dynan måste jag köpa en träskiva till, det blir en del trä bortslösat när man sågar ut sånna osymetriska former som dynorna är i.

Jag har experimenterat med remote storage på min digitalkamera, minolta dynax 7d. Det innebär att när man tar kort med kameran har man den kopplad via usb:n till datorn och så sparas bilderna på datorn i stället för minneskort och så kan man ställa in det så att bilden visas på skärmen. Det är ganska häftigt, tänk dig en webbkamera med megapixelkvalite.

Dagens idé: Bygga en gigapixel kamera genom att bygga en rigg till kameran med två servon, ena servot tiltar kameran, det andra panorerar kameran sen ser man till att den tar massa bilder från höger till vänster, uppifrån och ner. Sen pusslar man i hopp bilderna i datorn till en jättebild, typ panorama fast man kör med lite zoom, så det blir som en vanlig bild. Dock så skulle man med denna rigg kunna ta fina panoramor också :-)

Dagens länk
Hittade en rolig historia om en väldigt dyr uppstoppad fisk, det måste du läsa.

Dynor till båten

2007-09-10

I dag har jag gjort en till dyna till min båt. Nu har jag bara två dynor kvar. Så här gjorde jag dynan.

image3 image4
image5 image6
Billiga 20 kronors liggunderlag från ullared limmade jag fast i 4 lager på en träskiva.

image7
Sen häftade jag fast konstläder på dynan.

image8 image9
Så va det klart, jag använder 4 lager liggunderlag eftersom man ska kunna sova på dynorna och liggunderlagen var väldigt tunna.

Blogg skapad

2007-09-10

Här kommer man se mycket teknik, data, fiske osv..

Lite saker jag sysslar med nu:

Gör dynor till min båt. 2 klara, 3 kvar.
Gör dynorna av träskivor, 4 lager liggunderlag och konstläder över det.

Försöker knäcka formatet i de binära .son filerna som mitt Ekolod Humminbird 797c2 kan spela in i. Det går bra, kan redan omvandla datan till bilder, läsa in gps kordinater, tid, frekvens osv. Har fått massa andra intresserade som nu också jobbar med det, se http://www.xumba.scholleco.com/viewtopic.php?p=375

Har skrivit lite program som kan visa loggfilerna på datorn, här är en bild från ett program jag gjort. Det är precis utanför domsand i vättern, jag såg att det va fullt med abborrar i vattnet och sen såg jag abborarna på lodet också när jag åkte över dom.

image1
Här är en bild på lite abborrar.

Få se hur ofta det blir att jag skriver här..