Munksjön utan gös

2008-08-26

Då begav vi oss ut på Munksjön ytterligare en gång för att dra en massa gösar tänkte vi. Vi började med att fiska lite gädda och sen frammåt kvällen så tänkte vi att nu kommer vi få massa gösar. Vi fick en gädda var, men gösarna lös med sin frånvaro. Vi har ju hört att gösarna ska gilla långsamma beten så jag ställde ner tomgången på motorn så det gick riktigt sakta. Men sen så testade vi att köra lite snabbare också eftersom förra gången vi va ute och fick gös så körde vi ganska snabbt. Men gösarna ville inte nappa. Emil fick ett bottenapp, men sen kom det med lite, det visade sig att draget satt sig i en lina och i linan satt det massa kräftburar som var riktigt gamla och äckliga. Dock så satt de fast i botten på något sätt så vi fick inte bort dem, men draget fick han ju behålla i alle fall. Vi åkte längst med kanterna och fiskade, fast inte så nära ändå. När vi åkte förbi TV4 huset och hade svängt vänster utanför det där huset som det står "varning vattentub" på, så reste sig hela båten och vi höll på att välta (vi sitter i en liten jolle). Vi hade kört på något som stack upp precis under ytan. Hmm undrar om det va något rör eller nått, någon som vet vad "varning vattentub" betyder, jag har alltid trott att det va för att det pumpas ut en massa vatten där så det blir lite virvlar på ytan, inte att det ligger något precis under ytan som inte är urmärkt med en boj eller nått. Men det gick bra och vi fortsatte fisket. Vi fiskade tills det blev mörkt och bron tändes och vi fortsatte fiska men det blev inget. Vi försökte med olika hastigheter, olika beten som går på olika djup men utan resultat. Det va kanske vädret som gjorde att det nappade gös förra gången, det va mer vindstilla då, men man vet aldrig. Få se om det blir några mer gösturer på Munksjön eller om man ska prova någon annan sjö.

Emil fick ju en stor och fin gädda.

Här är vi sedda från TV4:s webbkamera.

resultat: jag 1 st gädda, Emil 1 st gädda

Min lilla Linux server

Den lilla saken i mitten till vänster om xboxen är sevrern.

Har skrivit ett inlägg på elektronikforumet om min lilla Linux server. Jar ju en liten nätverkshårddisk av modell Buffalo Linkstation Live 500gb som jag lagt in linux på och har till massa roliga saker.

Här kan ni läsa inlägget:  http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=28375

GÖS !!!

2008-08-22

Jag och Emil åkte på ett kvällsfiskepass i Munksjön. Vi körde i några timmar utan att få något. Men sen så när det började skymma så fick jag ett hugg. Det kändes inte  som en gädda utan det va lite mer ryckigt. Det visade sig att det var en fin gös. Vi fortsatte fisket och jag hade några hugg till, sen så fick jag en gös till som var uppe vid båten och vände. Sen var vi tvungna att åka hemåt då jag börjar jobba senare på kvällen.

resultat: jag 1 gös + en som va uppe och vände vid båten

Fisketur på Vättern, miniröding

2008-08-19

Va ute på en tur på Vättern. Det blev en liten röding. Det känns att det börjar gå mot höst nu, det blir mörkare tidigare och vädret har inte varit speciellt sommrigt på länge nu. Det har blåst ganska mycket det senaste, då är det inte så lockande att ge sig ut på Vättern. Men nu har i alle fall vinden kommit från sydväst och då är det inte så farligt här nere i södra Vättern. Jag hoppas på att kunna dra upp i alle fall några fina matfiskar till innan det är dags att ta upp båten för vintern.

resultat: 1st mini röding

Fiske på Landsjön, med Andy

2008-08-12

Jag och Andy åkte till Landsjön och fiskade. Andy bidrog med båt denna gången så det va lite mer plats för benen än det brukar va när man är ute med den röda. Landsjön kan va en rolig sjö och ge i från sig fina abborrar. I dag  Andy fick en fin abborre, han fick även en gädda. Jag fick tre gäddor, det största låg på 3,5 kg. Sen blev det blåsigt och regnigt, så vi avslutade fisket.

Andy och hans abborre.

resultat: Andy abborre och gädda, Jag: 3st gädda

Emil får öring

2008-08-07

Det va kvällsfisketävling i Vättern, Emil följde med ut. Det va fint väder och vi såg en hel del vakande fisk. Vi fick en liten retur röding på ena blylodet. Men sen så körde vi med lite saker i ytan också då vi sett massa vak. Emil hade med sig sitt spö, som han lade ut på ena sidan med en av mina spöparavaner. En liten vobbler körde han med, det gick bra, en fin öring nappade. Det resulterade i att vi vann tävligen.

resultat: Emil, en fin öring + miniröding

Munksjö blodbad

2008-08-02

Jag och Emil begav oss på ett kvällspass i Munksjön. Jag körde främst efter abborre med mitt nya spö. Emil körde efter gädda. Vi försökte även se om det fanns någon nappvillig gös, men det gjorde det inte. Jag fick några fina abborrar. Emil fick en jättestor mostergädda som höll på att bita av hela hans arm.

Det va nog den största gädda han någonsin fått. När han skulle lossa kroken så bet gäddan tag i hans arm och försökte slita av den. Efter att gäddan fått friheten åter så var det nästan bara amputering kvar som gällde med hans sargade arm, men som tur va slapp han det då han hittade ett plåster i sin fiskelåda.

Kolla vilket monster, nästan lika lång som båten är bred. Lite över 3 tunga kilon kanske.

resultat: jag massa abborrar, Emil: gädda och nån abborre

Båtsemester

20080727-30

Jag och Anna har varit på båtsemester. Det var jättefint väder nästan hela tiden och varmt var det också.

Dag 1: Vi började resan med att lämnda hemma hamnen Domsand och åkte till Gränna. I Gränna gick vi och kollade på allsången i hamnen. Efter allsången så åt vi lite mat sedan begav vi oss mot Hästholmen. Vi kom fram sent på natten och gick och la oss.

Dag 2: På morgonen åt vi räkmackor på caféet sen så plockade jag fram mitt nya ul-spö (med 800 kr rullen) och testade efter abborre. Det va skoj, jag fick massa abborrar, de flesta släppte jag tillbaka men några gav jag till den lokala minkfamiljen som höll till bland stenara i piren.

Efter att ha badat så begav vi oss norr ut och åkte längst med Omberg, jag passade på att fiska på vägen. Det var bra fiske, jag fick en lax på 68 cm och tre returrödingar.

Efter att ha passerat omberg begav vi oss in mot Motala, på väg in så kom det ett rejält åskoväder. Man vill ju inte vara ute på öppet vatten när det åskar, men då båten inte är så snabb så tog det en stund innan vi nådde närmsta hamn. Men som tur var fick vi inga blixtar på oss. Vi gick in till stan och handla kvällsmat sen gick vi och la oss.

Dag 3: Nästa dag var det fint väder igen, vi tog och körde tvärs över Vättern till Djänkesundet, där vi badade. Efter badet åkte vi norrut upp till hamnen i Olshammar, där grillade vi korv och jag passade på att dra några abborrar.

Dag 4: Vi vaknade gaska tidigt och begav oss söderut, på eftermiddagen var vi framme i Hjo där vi åt god mat på en fin resturang. Efter att ha varit i Hjo så begav vi oss hemmåt, vi kom hem på natten.

Här är några bilder från resan:

Anna tittar ut.

Allsång i Gränna.

Åska över Motala.

Mycket bad blev det. Varmt, 20 grader i vattnet.

Så här åkte vi.

fiske resultat: 1 st Lax, 3 st röding, massa abborre

CARPARK består tydligen av en massa djävla grisar !!!

Sökte på internet efter Carpark och hittade massa saker om dem, de har tydligen varit med i Kalla Fakta på TV4 också.

Här är lite av vad jag hittade: