Ute på Vätterns blanka vatten

2007-09-13
image13

I dag har jag varit ute på vättern och fiskat. Jag fiskade från tjuvanabben ner mot jönköping, sen åkte jag över till östra sidan och fiskade där. Det va jättefint väder, varmt och nästan helt vindstilla. Vättern låg blank som en spegel.

Någon fisk blev det dock inte. Förra gången jag va ute och fiskade blev jag av med ett lod och blänken, och jag har inte skaffat några nya ännu. Så i dag fiskade jag bara med mina två bakre rullar och lod. Jag kan ha 4 lod på båten, jag har spröt på masten jag kan fälla ut och ha ett på varje sida där.

På kvällen när jag var på väg hem såg jag en jättevak mitt ute på vättern (57.888°,14.2153°). Jag saktade ner och kastade i en wobbler efter båten, men det blev inget. Funderar på att testa och fiska långt ut nästa gång.

image14

När jag var ute experimenterade jag ockå en del med mitt ekolod, jag såg på sjökortet att det skulle ligga vatten eller elledning på botten på ett ställe. Jag åkte dit och spelade in lite med mitt ekolod. På bilden ser man två ledningar. Prickarna på ledningarna antar jag är cementringar för att hålla ner dem. Att den ena ledningen har lite större mjukare, prickar kan bero på att det är äldre och ha massa växter på, eller att det är gjort av nått annat material eller har annan form.

Nått häftigt som jag kom på med mitt ekolod va att man kunde spara sina färdspår till sd-kortet, och spåren innehåller djupdata också :-) Så nu kan man åka ut och kartlägga djupet i vätten på de ställen man brukar fiska, så vet man ju i förväg vart man inte ska åka om man vill behålla sina lod och blänken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback