Djupkarta över Domsand

2008-11-04


I dag har jag gjort en djupkarta över Domsand båthamn. Det talas ju om i båtklubben att det kanske behöver muddras. Så jag tänkte att jag skulle hjälpa till lite. Jag kommer ju också ha nytta av kartan då jag skaffat segelbåt som behöver lite djupare vatten än min andra båt. Va ju nere förra veckan för att se om jag kunde ställa segelbåten på min båtplats, men det gick inte, va lite för grunt på vägen dit. Men det finns säkert någon med en grundare båt som vill byta plats med mig, min nuvarande plats har ju bommar.



Det första man gör när man vill skapa en djupkarta är att samla in massa data. På morgonen begav jag mig ner till domsand med mitt stora röd fartyg. Jag monterade ekolods givaren och gpsen på en pinne som jag fäste med en tving. Mitt ekolod kan spela in ett färd spår med djupdata där man åker. Jag hade motor med mig som jag körde där jag kom åt, men det blev en hel del roande också, då jag körde närma kanterna och in mellan bommar och mellan båtar.



Ju tätare man åker ju bättre blir djupkartan. Jag åkte fram och tillbaka nästan till skymningen. På dagen blev det soligt och varmt och jag kunde va i bara t-shirt, jätte härligt. Jag såg rödingar ute vid piren också. Men sen frammåt eftermiddagen blev det mulet blåsigt och svinkallt. Det va skönt att komma hem. Väl hemma så tog jag ur minneskortet från ekolodet och stoppa i datan och laddade över det jag spelat in. Sen så gjorde jag en djupkarta med mitt DrDepth, sen så photoshoppade jag in bryggorna och så i djupkartan så va det klart. 

Nu kommer det ju inte vara någon sport att få lake i hamnen längre när man har en sån djupkarta :-)





Kommentarer
Postat av: Magnus

Du är ju hur grym som helst Peter! Kan man betala för en liknande djupkarta i Jkpg's småbåtshamn =) Fast å andra sidan. Hade jag grejerna och kunskapen vad gäller tekniken, så skulle jag lätt göra likadant. För jag är exakt lika stor fiskanörd när det kommer till detaljer. Även om du riktigt elegant väver in det och "låtsas" att det är till hjälp för klubben ;)

I know you did it for the hunt of Burbot!

2008-11-05 @ 19:44:21
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Magnus

Javisst, jag ställer gärna på att hjälpa till med en finare variant av djupkarta över Munksjön. Vore helt klart intressant. Vi kör ju ändå rätt frekvent i den pölen dessutom. Finns en hel del platser som jag vill ha mer detaljrika kartor över i Munksjön helt klart...

2008-11-07 @ 13:38:56
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Johan Sjölén

Hej!

Efter lite surfande hamnade jag här på din sida och såg att du köpt programmet DrDepth. Kommer troligtvis själv köpa det nu i vår för det ser ju ut att fungera alldeles ypperligt. En liten fråga bara: Kan man göra djupkartor av redan lodade punkter om man har x och y kordinat samt z djup? och klarar den av alla system. rikets nät, rt70, xoch y o.s.v.. har nämligen data som ser ut såhär: 16.0 ³ 62ø19.535' N ³ 17ø04.125' E

2009-02-25 @ 16:39:06
URL: http://www.johansjolen.blogspot.com/
Postat av: Peter L

hej !



Det går att importera data som du redan har, i hjälpen står det:

----------------------------------

"Import/Convert. Med denna funktion kan du importera djupdata insamlad med andra program/instrument. Data måste vara i något av följande format:



* Textfil med kommaseparerade värden (CSV). Varje rad i filen måste ha följande form:

Latitud,Longitud,Djup,x.....

Latitude och Longitude ska anges i grader (WGS 84) och djupet i meter (ett minustecken framför djupet är OK). Data som följer efter djupet ignoreras. Om filen innehåller rubrikrader överst är detta OK, så länge som varje rubrikrad inte innehåller mer än ett kommatecken."



-------------------------------------

Verkar dock vara endast WGS 84 programmet vill ha, men det går la berabeta indatan med ett script innan man matar in det i DrDepth.

Vad kommer datan ifrån (något speciellt program, är det någon standardloggfil kanske)? Då kanske det finns något färdigt program att konvetera

det redan. Den datan du skickade med verkar vara i grader med decimalminuter, jag får det till en punkt vid kanten av sjön Marmen (syd väst om Sundsvall) kan det stämma ?



(det går äver rita in punkterna manuellt, fast det är jättejobbigt)



Hör av dig om du vill ha lite hjälp med formaten...



/mvh Peter

2009-02-25 @ 22:16:47
URL: http://peterl.blogg.se/
Postat av: mathias

hejsan kanon med drdepth, använder det själv men jag har inte lyckats få in strandlinjen från google earth, har du något tipps att ge ;)))

mvh matte

2010-06-09 @ 19:15:25
Postat av: Anders Svahnberg

Hej! Finns en bra djupkarta över Munksjön. www.myrica.se eller maila [email protected]

2010-06-12 @ 17:37:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback