Bygga rc flygplan




Jag har byggt mig ett radiostyrt flygplan, en multiplex easy star. Under en tid så har jag då och då köpt på mig lite delar till ett bygge av ett radiostyrt flygplan och nu så är det färdigt. Saker jag har köpt är:

Flygplanet: en multiplex easy star.

Radiostyrning: 2,4 Ghz Spektrum Dx6i

Servo: 2 st, hitech hs-81

Motor: ST2025

Fartreglage: Above All 18A med BEC

Batterier: 2 st 2450mAh 3cells lipo

Laddare: Mystery B6

Planet köpte jag från Umeå Rc, radiostyrningen från gooldfeeling.se, servona från hab.se, motorn och fartreglaget från mft.nu. Batterierna och laddaren köpte jag från hongkong via ebay. Jag beställde batterierna och laddaren på en måndag, på torsdagen hade jag dom i brevlådan och det från hongkong, det är snabb frakt.



Planet är gjort av elapor foam som är som en slags väldigt tålig och hållbar frigolit. Med planet följde det en vanlig el-motor men den använde jag inte. I stället så köpte jag en borstlös motor, som är mycket eftektivare och kraftfullare. Dock så va den borstlösa motorn mindre än standardmotorn så jag fick tillverka en adapter för att få den att passa i det större hålet i planet.



Adaptern tillverkade jag av bitar från en kabelkanal list jag hade liggande, det blev perfekt med mycket rum runt motorn där luft kan passera och kyla den. Fartreglaget placerade jag på ovansidan av planet för att det skulle ha bästa möjliga kylning. Här nedan är ett klipp på hur kraftfull den borstlösa motorn är.



Radiomotagaren består av två delar, en huvudmotagare och en liten slav mottagare, antennerna ska vara pekade åt olika håll för bästa mottagningsförmåga.





Systemet ligger på 2,4 Ghz och är databaserad och frekvenshoppande så det finns nästan inget som kan störa ut radiostyrningen. Man behöver inte hålla på med olika frekvenser och sånt heller om man skulle flyga samtidigt som andra, sytemet funkar mer som ett trådlöst datanätverk.



Laddaren är häftig, den har en inbyggd data där man kan välja mellan massa olika laddprogram och inställningar. När man laddar lipo batterier måste man alltig ha uppsikt över dom, de är lite småfarliga och kan börja spruta eld och ha sig i fall man missköter dom eller har otur. Batterierna har även en balanceringskontakt man pluggar in i laddaren så att laddaren kan se till att varje cell i batteriet har samma volt, det är mycket viktigt.

Kommentarer
Postat av: Kenth

Hej.

Kul blogg med fina bilder/filmer. Jag har kolla den en längre tid nu.

Hur går det med metanolmotorerna? Har inte sett några expriment med dessa..

Lycka till med körandet.

Kenth

2009-09-23 @ 12:54:34
Postat av: Peter

Hej hej, Daniel håller på med metanol grejerna... Har hjälpt han lite med en båt som han ska ha en på.... Själv föredrar jag el, det är billigt, smidigt och ger långa flygtider (med mitt plan. 40 min med kameran, ca en timme utan). Flyger inte du något nu då ?

2009-09-25 @ 02:58:03
URL: http://peterl.blogg.se/
Postat av: Kenth

Nej jag har lämnat allt till Daniel, men jag blir väldigt sugen när jag ser dina el-grejer. Rent och smidigt slippa allt klabb. Jag hörde att Daniel försökte få balkongräcket att lyfta. Kul med alla filmerna. På med vantarna och kör vidare. Hörs,

2009-09-26 @ 09:51:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback