Servo mod, lite FPV och fånga plan

2009-05-23



Jag har hållit på med lite elektronik till mitt plan, en servo-sträckare bland annat. Så att man ska kunna vrida kamerans pan servo 180 grader i stället för 90 som är standarden. Den ska även kunna göra lite andra grejor, switcha mellan om vänsterspaken ska kontrollera kameran eller gasen osv. Dock så råkade jag förstöra lite kuggar i servot när jag experimenterade med pulserna från pic:en. Dock så gick det att använda servot ändå i dag, det är ju inte jätteviktigt att det funkar perfekt då det inte driver någon kontrollyta, utan bara en kamera. I stället för att köra med pic:en i dag så modifierade jag servot i stället med två resistorer. Så här http://www.fpvvideo.com/180o_servo_mod.htm Få se om jag fortsätter med pic:projectet, funkar ju faktiskt ganska bra med att ha  pan på vänsterspaken och tilten på en switch.



Det är kul att kunna se vingarna när man flyger. Det va fint väder och blåste inget nere vid marken, men när man kom upp så va det mycket turbulens och planet for omkring. Det va också något konstigt med vädret, planet verkade ha mycket mindre lyftkraft än vanligt och verkade liksom tyngre i luften, vet inte om det kan bero på luftryck och sånt...



Jag flög även lite vanligt och lekte med planet och övade på att fånga det, skulle ju va kul att flyga från båten i sommar :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback