Remote storage och en kul idé

2007-09-11

I dag har jag lärt mig .css, jag visste innan vad det va men inte riktigt hur det funkade, samt syntaxen. Har ändrat lite på designen till min blogg. Rent och fint utan massa krimskrams det är min stil.

Har även gjort en till dyna till min båt, har bara en dyna kvar nu. Innan jag kan göra den sista dynan måste jag köpa en träskiva till, det blir en del trä bortslösat när man sågar ut sånna osymetriska former som dynorna är i.


image10

Jag har experimenterat med remote storage på min digitalkamera, minolta dynax 7d. Det innebär att när man tar kort med kameran har man den kopplad via usb:n till datorn och så sparas bilderna på datorn i stället för minneskort och så kan man ställa in det så att bilden visas på skärmen. Det är ganska häftigt, tänk dig en webbkamera med megapixelkvalite.

Dagens idé: Bygga en gigapixel kamera genom att bygga en rigg till kameran med två servon, ena servot tiltar kameran, det andra panorerar kameran sen ser man till att den tar massa bilder från höger till vänster, uppifrån och ner. Sen pusslar man i hopp bilderna i datorn till en jättebild, typ panorama fast man kör med lite zoom, så det blir som en vanlig bild. Dock så skulle man med denna rigg kunna ta fina panoramor också :-)

Dagens länk
Hittade en rolig historia om en väldigt dyr uppstoppad fisk, det måste du läsa.
http://www.a-kok.com/salamander/artiklar/artiklar011019.php



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback