Tradera

2007-09-12
image11

I dag vann jag en auktion på tradera, ett rc båtdrivsystem. 253 kr fick jag den för. Det är billigt.

Jag köpte ett exakt lika dant från Skåhehobby i våras för 457 kr, men det saknades delar. Jag kontaktade skånehobby flera gånger och varje gång sa de att delarna kommer i veckan och att de skulle skicka dom så fort som möjligt, men det kom aldrig några delar. Så nu för ett tag sedan efter att ha pratat med dom så bestämde vi att jag skulle skicka tillbaka det till dom, vilket jag gjorde. Jag har ännu inte fått tillbaka några pengar, men jag skrev senast sista september i mitt brev så de har ett tag till på sig.

Så mitt tips är att aldig handla något från Skånehobby. Jag rekomenderar Umeårc, de är bra, har handlat där flera gånger. Dock så hade de inget båtdrivsystem.

Rc drivsystemet ska jag ha till ett project jag håller på med. Jag har ett rc båt glasfiberskrov hemma som jag ska sätta in drivsystemet i. Sen så ska jag slänga i lite microdatorer,en gps modul och nån form av ekolodsgivare, sen ska man kunna skicka ut robot båten på sjöar för att kartlägga djupet och skapa djupkartor m.m.

image12
Nått sånt här kan man bygga med


Jag har hittat två program som verkar bra till att omvandla datan till djupkarta, det ena är ett svenskt program skrivet av Per Pelin det heter DrDept och kan hittas på http://www.drdepth.se. Det verkar intressant, och är gjort för att kunna användas i realtid.

Det andra programmet heter 3D Field och finns på http://field.hypermart.net. Det är lite mer avancerat och gjort för att skapa djupkartor och toppografikartor. Jag funderar på att inhandla nått av dessa program sen.

Det finns även pluggin till 3dsmax, där man kan skapa ett 3d plane av x,y,z kordinater.

Mitt mål är att få bättre djupkartor där jag fiskar i vättern. Sjökortet som finns på vättern har djupdata från glesa handlodningar utförda mellan år 1816 och 1817. Dvs på många ställen stämmer inte djupet alls, på en del ställen där det på sjökortet är 15 meter kan det vara över 70 meter djupt osv. Det jag vill kunna göra är att lägga ut en rutt över tex 30 meters djup, eller så kan man följa en djupkurva etc.

Kommentarer
Postat av: Magnus

Har du möjligtvis gått Elektroingenjörsutbildningen på Högskolan i Jönköping? Det där projektet är riktig porr ;)

2008-01-14 @ 09:57:51
URL: http://promisedland.blogg.se
Postat av: Peter L

Har inte gått nån högskola, läste el i gymnasiet. Gillar att greja med elektronik och datorer. Dock så har jag inte gjort så mycket mer på detta projectet. Få se när det blir av, har grejat med min stora båt. Med den stora båten ska jag göra djupkartor sen när jag fått i den i sjön, blir la i maj skulle jag gissa.
Funderar på att göra en separat blogg för alla elektronik och data project jag sysslar med. :-)

2008-01-15 @ 12:31:41
URL: http://peterl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback