Tråkigt väder, liten fisk

2008-09-09



Så fort regnet slutade ösa ner, så begav jag mig ut på en fisketur. Det va grått och trist och höga och jobbiga vågor. Jag kom i väg ganska sent, då hela förmiddagen regnade bort. Hade ingen lust att trotsa regnet utan jag stannade hemma och väntade ut det i stället. Jag lyckades i alle fall med att få en liten retur-röding. Det verkar vara väldigt gott om småröding i Vättern i år. Det är ju positivt i alle fall.

Jag läste Rapporten Fiskets Framtid i de stora sjöarna  på http://www.vattern.org. Där kan man bland annat läsa följande om fritidsfisket i Vättern.

"Vid  en  specialstudie  av  fritidsfiskets  fångster 2000 beräknades fritidsfisket totalfångst till 92 ton. Yrkesfisket fångade detta år 77 ton vilket gör att fritidsfisket då stod för 54 % av totalfångsten. "

Jag tycker det låter lite väl mycket att fritidsfiskare tar upp så mycket fisk. Själv har jag bara tagit upp ett par matfiskar i år, resten har jag släppt tillbaka. Jag skulle tro att det finns fler fritidsfiskare än jag som fiskar för att det är roligt och inte bara för att äta. Jag räknade ut att om varje fritidsfiskare tog upp 50 kg fisk var år 2000, så är det lika med 1840 st fritidsfiskare som tagit upp så mycket som 50 kg fisk var.

Kan det verkligen stämma att fritidsfiskare tar så mycket fisk i Vättern ?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback