Uppgraderat mitt FPV flygplan



Jag har byggt om mitt FPV flygplan lite


Det första jag gjorde va att limma dit en snabbkontakt på Ez-poden och löda dit alla sladdar, servona, sändaren och kameran. (artnr: 37349 och 37344 på kjell.com )


Sen så har jag skurit upp mitt plan och monterad mottagaren och OSD:n inutill planet, i framtiden ska jag endast ha batteriet i batteriutrymmet.


Jag har även skaffat nytt drivsystem, det har jag köpt på hobbycity.com.
HXT2835-2200/5203 HXT 2835 (380S) 2200kv Brushless Inrunner variations = $19.95
TR_P30A/2164 TURNIGY Plush 30amp Speed Controller variations = $19.46

Jag har köpt propellrar och tillbehör från mft.nu, jag ska testa både ACP 6x4e och en 6x5,5. Har även köpt svart sprayfärg jag ska ta på nosen senare för att få bättre video.



Jag har även modiferat min dx6i. Har plockat bort orginalantennen.


Köpt sladdar på ebay, "Gold Plating U.FL male - RP-SMA Pigtail "


Bara att plugga ur orginalantennen ur sändarmodulen och plugga in den nya sladden.


Jag tog en tushpennakork och borrade hål i och skruvade fast "sladden"


Så här såg radion ut efteråt, men en standard wlan antenn kontakt överst :-)


Här är en liten wlan antenn jämfört med originalantennen, själva antennen är lika dan.


Och så här ser radion ut nu, ska vara precis lika bra som innan.


Här är anledningen till modden, man kan använda wlan patchantenner.

Jag har köpt en 9dBi patchantenn jag ska ha till radion. Då ska man kunna flyga långt borta :-)

 
Dadde har en bra beskrivning om hur antenner funkar http://www.rcexplorer.se/page14/gain/gain.html

Jag har inte provflugit planet ännu, ska göra det när vädret tillåter, först ska jag testa räckvidden på radion också.
Har inte limmat i hopp planet denna gången har tejpat i hopp halvorna med speciell tejp man kan köpa på apoteket,
den tejpen är suverän, tror inte jag behöver limma.

Jag måste nog sätta dit ferritring och kanske ev flytta på gps:en innan planet är i topptrim.




Kommentarer
Postat av: Björn

Bra idé med kontakten!

det blir väldigt rent och snyggt!



2009-07-28 @ 11:51:44
Postat av: Daniel Lagerholm

Hej Peter!

Vilken otroligt läsvärd blogg du har. Du delar alla mina intressen: båt, rc, teknik, fpv och fiske:)



Känner du dig nöjd med din DX6i? Jag väljer mellan den och futabas motsvarighet... Är dock lite osäker om det räcker med bara 6 kanaler men det verkar det ju uppenbarligen göra..

2011-01-30 @ 09:08:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback