Har tagit upp båten

2007-10-18
image43

I dag tog jag upp båten för inför vintern. Så nu blir det inget mer fiske från den i år.

Saker jag funderar på att göra med båten inför nästa säsong är:

    Dynor till alla sittplatser.

    Bygga om elen.

    Bygga ett larmsystem.

    Bygga om skåpet, ev till jalusiskåp

    Ljudisolera för att få ner motorljud

    Lägga mattor, sånna man har på balkonger

    Snygga upp träet innu i båten

    Bygga nått interface till autopiloten så man slipper trycka på den för nästa waypoint.


Sen till våren måste jag även fixa till båthuset som börjar bli väldigt rangligt. Fast det är först till våren jag ska använda det. Förra året hade jag för båten i båthuset som var för tätt, så det blev en massa kondens som förstörde lacken på ovansidan av båten. Det va ett väldigt arbete att slipa ner allt och lacka om, dyrt var det också. Gick åt 6 burkar owatrol (olja och lack), 250 kr burken. Nu i vinter ska jag bara ha en prässening över båten. Ska även låta ventilationen vara på i båten, har en 12v datorfläkt och ska sätta dit en till. Ska skaffa en ctek laddare som kan underhållsladda batteriet under vintern, för att förhindra att det fryser sönder och att det finns ström till fläktarna.


Saker jag gjort med båten i år är:

Köpt nytt ekolod från usa, ett Humminbird 797c2

Fick ett gammalt ekolod ett snurrande Seafarer, som jag har installerat, i mitt skrov satt det en inbyggd givare som passade utmärkt till det. Så nu har jag två ekolod i båten, Seafarern har jag som reserv.

Köpt en riktig autopilot en Raymarine ST1000+
(innan körde jag med ett hemma bygge, men ville ut och fiska istället för att programmera på PID algorythmen, och sen så har denna inbyggd kompass vilket gör den väldigt snabb i reaktionerna, min hemmabyggda gick enbart på gps)

Jag har ju gjort dynor också, se tidigare inlägg.

Ventilation av 12v datorfläkt, eftersom jag haft kapell på båten i år så måste man ha bra ventilation.

Saker jag gjort innan är:

Bygga en låda över frikopplingsspaken.
Dragit om all el, satt i belysning, byggt led lanternor, byggt ny el panel m.m.
Sytt kapell, böjt aluminiumrör till det, tidigare hade båten inte haft något kapell.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback