Har äntligen fått hem min segelbåt

2008-09-07 till 13



Måndagen den 7:de september så åkte jag och min bror upp till båten i Trosa. Vi sov i båten, på natten var det minusgrader och frost, men i båten hade vi igång wallasvärmaren så vi behövde inte frysa. På tisdagsmorgonen började vi göra ordning båten för transport sen kom kranbilen. Vi körde båten till upptagningsplatsen. På vägen dit så la motorn som följde med båten av, så vi fick byta till min lilla 2 hk Honda motor som jag hade med mig, det gick fint med den. Det gick jättesmidigt att transportera båten till Motala, avmastning, upplyftning och ilyftning, påmastning gick enkelt. Behöver ni ha båttransport i Stockholmstrakten så kontakta PG på 0707694055, han va duktig på att flytta båtar.

I Motala kom vi fram på eftermiddagen. Min bror hjälpte mig att byta tillbaka till 9 hk motorn som va till båten sen begav han sig hemåt. Jag sov i båten och så fort det blev ljust på onsdagsmorgonen begav jag mig av. Jag hade stora problem med att få igång motorn, men tillslut så startade den. Jag hann komma ut från Motala sen så hörde jag att motorn bara gick på en cylinder, sen så la den av helt. Nu gick det inte få igång den mer. Det jobbiga är att start snöret inte åker in av sig själv heller, utan man får skruva på ett trögt kugghjul för att få in det.

Men jag sitter ju i en segelbåt och tanken är ju att man ska kunna få den att röra på sig enbart med hjälp av vinden. Så jag hissade upp storseglet och ett försegel, genuia 1. Jag listade ut vilka snören som ska gå till vad, och sen började jag segla. Det gick bra och jag kunde kryssa mot vinden som kom söder ifrån. När jag nästan va nere vid omberg så blev det helt vindstilla, jag såg vindkraftverk som stannade. Dock så var det fortfarande höga vågor. Jag försökte igen få igång motorn men det va inte ett liv i den. Så jag bytte motor till min lilla 2 hk motor, det va tungt att göra det själv. Jag drog i snöret till min lilla motor och som vanligt så startade den direkt. Dock så visade det sig att vågorna gjorde att propellern på min lilla motor guppade upp och ner ur vattnet. Det gick inte åka så, båten åkte i en halv knopp och motorn varvade upp varje gång propellern lyftes ur vattnet. Det va bara att vänta på vind.

När det hade mörknat så började det blåsa. Det började blåsa mer och mer, så jag gick fram och bytte till ett mindre segel, genuia 2. En kort stund efter att jag tänt lanternorna på båten så la min sjökortsplotter av pga att strömmen började ta slut. Innan hade vi kollat på solpanelen och konstaterat att den va kopplad till en antennsladd som ärjat sönder så den hade inte kunnat ladda batterierna. Jag stängde av lanternorna för att ha tillräckligt med ström för att kunna starta plottern nån gång i timmen för att kunna se min positon. Det blåste mer och mer och så blev det molnigt och dimmigt så jag såg inga stjärnor eller fyrar längre. Jag kunde inte kryssa så bra mot vinden med det lilla seglet, vet inte om jag gjort rätt eller om det är fel på något, seglet gick inte att få spännt. Storseglet fick jag inte heller upp helt, det saknas en skruv i spåret som gör att seglet inte lossnar från masten, så längst ner hoppar det ur hela tiden.

Jag la båten med sidan mot vinden för att driva så lite som möjligt. Sen så kollade jag min position en gång i halvtimmen. Va jag förnära ett grund kunde jag segla i bort från det, men jag kunde inte få båten att komma något längre söderut. Jag kunde inte gå fram och fixa med seglen, då hade jag flygit av, det va höga vågor och det blåste rejält.
När det blivit ljust så ringde jag till sjöräddningen, de kom och bogserade mig till Hjo. Jag kunde ju inte sitta ute på sjön hur länge som hälst. Ett tips till er som är ute på Vättern är att gå med i sjöräddningen, då får man hjälp i fall man skulle behöva.




På fredagen började jag ju jobba och sen så jobbade jag hela helgen. Så det blev på måndagen att ta min träbåt och åka till Hjo och bogsera hem segelbåten. Anna ville inte att jag skulle åka själv så hon följde med. Tycker synd om henne, hon blev lite sjösjuk.

Men nu har jag äntligen fått hem båten. Nu återstår det bara att bygga en vagn till den, jag har en vagga nu som följde med, men då måste man ju anlita kranbil så jag ska försöka skaffa eller bygga en vagn jag kan ha den på.




 


Kommentarer
Postat av: anna

lite sjösjuk?? ;-) hahaha.. Men jag överlevde i alla fall..

puss

2008-10-19 @ 15:28:53
Postat av: Magnus

Ja, herregud. Läste om det på emils blogg. Låter inget vidare alls. Tur att allt gick väl och att du har din segelbåt i trygg hamnfamn igen. Har ni kört igång med lakefisket ännu?

2008-10-20 @ 13:08:27
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Emil

Ja och några kompisar var nere igår och fiskade lake. Har alldrig fiskat lake i oktober men suget var för stort. Det var helt dött inte ett enda pill så vi var nog före lakarna. kom ca20:00 åkte ca04:00 så vi var där en stund. Nån annan som har testat redan?

2008-10-20 @ 14:50:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback