Renovering segelbåt, "utsidan"

I år har jag renoverat utsidan av min segelbåt. Plus att jag gjort en del förbättringa osv. Det har tagit hela sommaren, då jag gjort saker och ting ordentligt och inte lite halvhjärtat som tidigare ägare. Har inte blivit någon tid över till rc flyg, till och med batterierna till min mSR verkar har dött av att ligga laddade för länge och mina stora batterier har puffat upp. Fiska har jag bara gjort en gång också. Men det är skoj att greja med båt och det kommer bli bra när det är klart.
Jag började med botten, så här såg den ut. Rostfläckar på kölen, det gillar jag inte.
Jag började med att skrubba rent, det tog bara 10 timmar.
(grov tvättsvamp och muskler, högtryckstvätt bet inte)
Kölen slipades och grundades med tvåkomponets primer. Jag bytte även, tätningen runt kölen.
På med några lager bottenfärg.
Monterade ekolodsgivaren och borrade hål i båten för kablen. Måste ju ha den så den får fri sikt åt båda sidorna för att "sidescannern" ska funka.
Stuvfacken såg inte för fräsha ut så de målades med 2komp topcoat
I akterstuvfacket bytte jag slang på självlänsarna och piggade upp kranarna med lite hammarlack. Nu blev det även rostfria slangklämmor (idiotiskt att inte köra med rostfria beslag, skruvar etc i en båt, hur tänker folk). Har även byggt ny trä "botten" till stuvfacket.
Har även installerat länspump och nivåbrytare i det bakre stuvfacket samt borrat upp en hål från det andra stuvfacket.  På så vis kommer vatten som kommit in i stuvfacken att pumpas ut. Det ska ju inte kunna komma in vatten i stuvfacken, men på hösten när det blåser ner löv och skit i båten så blockeras dränneringarna och det kommer i ändå. Så nu slipper jag det !
De gamla rutorna va ju inte allt för vackra, på 70-talet satte man ju en lång ruta på varje sida. Det gjorde ju att det blir mycket spänningar i glaset med sprickor som följd. Det är ganska tydligt här.
När innetaket va bortplockat kunde man se hur fint det ena rösjärnesfästet va. Som tur va så såg det ut värre än det va. Jag tog ju bort järnbiten och efter lite slipande och polerande kunde man nästan spegla sig i den, så den behöll jag. Den på andra sidan såg bra ut så den behövde jag inte göra nått med.
När rutorna va bortplockade så plockade jag även bort alla beslag på den blåa linjen. Tog även bort gummilisten.
All ful ljusblå slarvigt påmålad (bil/hus ?) färg slipades bort, två dagar. (under kan man se orginalfärgen).
På med ny fin 2-komp blå topcoat, tre lager. Maskertejpen jag använde gillar inte regn och stekande sol, så den satte sig rejält, så det blev "labelremover" spray och en hel dags arbete bara där.
Lite waxning och polering, köpte en 120watt polermaskin på biltema, höll en halvtimme, läma tillbaka den och tog en 1200watt i stället, det va bättre.
Gummilisten lyckades jag sätta tillbaka alldeles själv. Den är ju kottare än båten och måste dras ut som ett gummiband. Det va en varm solig dag så gummit va lite "mjukare", inte en chans det skulle gå om det va kallt. Jag använde bilen och ett stål spännband med spak. Jag satte fast listen där bak på båten och satte dit det så långt fram jag kunde på båda sidor. Man måste rakla på det på sidorna så det kommer över nitarna, det går inte att banka dit det, gör man det så tror jag nitarna skadas. Man kan banka sista biten när man väl fått över det över nitarna.
När jag fått dit det så lång det gick, så fäste jag framänden i en ögla av platt rep (jag tog gammal ankorlina). Sen så fäste jag rep i min bils takräcke och ett stort stålspännband, sen så tog jag några ryck i spännbandshandtaget så det spänndes lite, sen så upp på båten och dra i listen som sitter på för hand bakifrån och frammåt och sen spänna lite och sen upp och dra igen osv.. Så att listen spänns jämt över hela sin längd, tillslut kunde jag få på den i nosen.
På stäven hade jag lite gelcoat skador och jack in till glasfibern som inte va så vackra.
Spacklade upp jacken med gelcoatspackel och avslutade med gelcoatspray. Det blev riktigt bra. Man fick inte hålla still sprayburken när man sprayade då började det rinna, utan man skulle dra den förbi ytan som ska sprayas och spraya i farten. Gelcoatspray gillar jag !! Skadan är borta nu, men man ser vart det suttit klistermärke (bleks förhoppningsvis av solen).
Försökte få tag i plexi för att göra egna rutor men det sket sig, ringde runt till massa ställen och glasmästare, men antingen så hade de inte, vägrade sälja eller så skulle man va tvungen att köpa en hel skiva för tiotusen. Så tillslut så gav jag upp och beställde färdiga rutor från hr-marin. Ett kitt med fyra färdiga rutor inkl hål och fasad kant gick på 2700 kr. Köpte även ett butylband för 200 kr.
Rutorna monterades med butyl tejpen och runt sen så tätade jag även med sikaflex 295UV. De nya rutorna har bara 4 skruvhål styck och hålen är större än de gamla rutorna vilket ger dem störe rörelsefrihet och mindre risk för sprickor. På varje ruta va det två skruvhål som passade med båtens skruvhål, två hål fick man borra pär ruta.
Så här såg de gamla träramarna ut som sitter på insidan, ruttna och fulla men slarviga "tätningsförsök". Det blir att bygga ny inredning.
Vincharna snurra ju inte så lätt heller, gammal olja, fett och smuts som bildat en hård deg som va omöjlig att tvätta bort när jag försökte första gången. Jag fick lägga dem i fotogen i ett dygn så skiten löstes upp.
Men sen så blev de riktigt fina och efter ett tips så smörjde jag dem med teflon spray och det verkar funka riktigt bra, nu kan man surra till dom med handen och de snurrar ett par var av sig själva..
Passade även på att snygga upp dem med lite färg, då den gamla färgen skavts av på en del ställen.
Nu (2010-08-09) har jag äntligen fått i båten i vattnet. Men det är en hel del kvar att göra, jag måste dra all el och masta på, serva motorn. Ska sy nya dynor, bygga ny inredning osv osv..

Kommentarer
Postat av: Magnus

Härligt gediget jobb du gjort Peter! Riktigt, riktigt noggrannt utan massa genvägar! Men det är klart. Det förtjänar en sådan båt som du har!

2010-08-12 @ 08:17:13
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Peter L

Det ska ju också bli fiskebåt av den när den är klar, va ju ute några gånger förra året och fiskade för segel, jättehärligt... Tror jag börjar utan djupriggar och kör med deepseadivers och pulkor och sånt..

2010-08-15 @ 02:34:32
URL: http://peterl.blogg.se/
Postat av: Bertil Lexell

Hej !



Bra och skickligt jobbat !



Roligt med en Maxi 77 i trim :-) !

2010-08-24 @ 00:22:15
Postat av: Ivar Walfridsson

Har just startat en renovering av en ikke komplett 77:a. Jag vet ju inte hur de va tänkt från tillverkaren.så jag kollar på bilder och beskrivningar. det finns inte så många på nätet så jag välkomnar din!



2010-09-01 @ 16:08:48
Postat av: David

Hej!



Fint jobb! Hur gjorde du för att byta tätningen runt kölen? Vad använde du för tätning? Bytte du kölbultarna samtidigt?



MVH/ David

2010-09-08 @ 09:50:01
Postat av: Peter L

Hej Ivar är nått du undrar över och vill ha bild på så hör av dig så kan jag gå ner med kameran...



Hej David ! Eftersom jag slipade bort färgen på kölen och färgen över den gammla tätmassan så passade jag på att plocka bort tätningen och ta på ny.. Biltemas marintätning.. Jag har inte bytt kölbultarna, ska kolla dem till våren och se vilket skick de är i tänkte jag..

2010-09-08 @ 12:46:48
URL: http://peterl.blogg.se/
Postat av: Maxi77-ägare

Hej Peter

Kan jag få måtten på dina plankor runt länsarna i akterstuvfacket? Riktigt bra lösning

2011-04-27 @ 18:26:03
Postat av: Maxi77-ägare

Har du måtten måtten på dina plankor i akter stuvfack vore det va kanon

2011-04-29 @ 17:20:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback