Reperera brunnen båt

En bekant hade ett gasolkök som läckte och det resulterade i en brand i hans båt. Som tur va, lyckades han snabbt att släcka elden utan att själv råka illa ut. Dock blev det en hel del materiella skador. Bland annat vid sidan av luckan i båten. Jag erbjöd mig att hjälpa fixa båten då jag va väldigt nyfiken på att jobba med glasfiber/polyester. Allt men behövde fanns på biltema också. Det va skoj att jobba med glasfiber och jag blev sugen på att någon gång bygga en "fiske biltaks båt" från grunden.  Men nu tänkte jag skriva en liten beskrivning av hur vi gick tillväga för att laga en av skadorna.
Här har det brunnit, hela kanten är mjuk och hårig.
Fönstret togs bort och med hjälp av vinkelslip tog jag bort all "död" glasfiber, jag slipade även bort all färg och gelcoat runt skadan så att jag kom ner till rent glasfiber för att kunna fästa det nya glasfibret på.
Jag byggde upp en mall av trä.
Som jag klädde med bakplåtspapper, då polyester inte fäster på bakplåtspapper.
Sen så byggde jag på med några lager glasfiber och polyester.
Efter det hade torkat så tog jag bort plankan och la på ytterligare lager glasfiber underifrån tills det blev lika tjockt som det varit i båten från början. Det man måste tänka på när man lägger på nya lager över gamla eller nyligen laggda lager glasfiber. Är att man MÅSTE slipa ytan och tvätta nogrant med aceton annars så kommer inte den nya glasfibern att fästa.
Så blev det när det va klart. Sen så la jag på massa gelcoat och sist färg.
Lite tips när man repererar båt:
När man jobbar med polyester och glasfiber är det viktigt att ha ett riktigt andnigskydd, man vill inte andas in polyester ånga eller glasfiberdamm. När man kapar/slipar glasfiber (och inte har på sig skyddsoverall mitt i sommarvärmen) så kommer det att klia som fan sen. Använd skyddshandskar. För att få bort klådan ska man duska i så varmt vatten man klarar av, det hjälper faktiskt !
Va noga med slipningen och tvättnigen med aceton.
Till hösten efter fiske sesången är över så ska vi måla hela båten så den blir som ny, då kommer det inte synas att den har varit med om någon brand !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback