Den nya fiskvägen i Lillån

2007-10-21

I dag va jag och Emil och kollade på den nya fiskvägen i Lillån (57.8217°, 14.1028°). Nu blir det lättare för öringarna att ta sig fram. Vi såg några fina öringar när vi gick längst med ån. Nu är det fin väg för öringen, änna från Vättern. Junidammen är ju borta, och Attarpsdammen har också en fin fiskväg.

Har tagit upp båten

2007-10-18

I dag tog jag upp båten för inför vintern. Så nu blir det inget mer fiske från den i år.

Saker jag funderar på att göra med båten inför nästa säsong är:

Dynor till alla sittplatser.

Bygga om elen.

Bygga ett larmsystem.

Bygga om skåpet, ev till jalusiskåp

Ljudisolera för att få ner motorljud

Lägga mattor, sånna man har på balkonger

Snygga upp träet innu i båten

Bygga nått interface till autopiloten så man slipper trycka på den för nästa waypoint.

Sen till våren måste jag även fixa till båthuset som börjar bli väldigt rangligt. Fast det är först till våren jag ska använda det. Förra året hade jag för båten i båthuset som var för tätt, så det blev en massa kondens som förstörde lacken på ovansidan av båten. Det va ett väldigt arbete att slipa ner allt och lacka om, dyrt var det också. Gick åt 6 burkar owatrol (olja och lack), 250 kr burken. Nu i vinter ska jag bara ha en prässening över båten. Ska även låta ventilationen vara på i båten, har en 12v datorfläkt och ska sätta dit en till. Ska skaffa en ctek laddare som kan underhållsladda batteriet under vintern, för att förhindra att det fryser sönder och att det finns ström till fläktarna.

Saker jag gjort med båten i år är:

Köpt nytt ekolod från usa, ett Humminbird 797c2

Fick ett gammalt ekolod ett snurrande Seafarer, som jag har installerat, i mitt skrov satt det en inbyggd givare som passade utmärkt till det. Så nu har jag två ekolod i båten, Seafarern har jag som reserv.

Köpt en riktig autopilot en Raymarine ST1000+
(innan körde jag med ett hemma bygge, men ville ut och fiska istället för att programmera på PID algorythmen, och sen så har denna inbyggd kompass vilket gör den väldigt snabb i reaktionerna, min hemmabyggda gick enbart på gps)

Jag har ju gjort dynor också, se tidigare inlägg.

Ventilation av 12v datorfläkt, eftersom jag haft kapell på båten i år så måste man ha bra ventilation.

Saker jag gjort innan är:

Bygga en låda över frikopplingsspaken.
Dragit om all el, satt i belysning, byggt led lanternor, byggt ny el panel m.m.
Sytt kapell, böjt aluminiumrör till det, tidigare hade båten inte haft något kapell.

Årets sista fiske från båten

2007-10-17

I dag åkte jag ut och fiskade en sista gång för i år med min båt. I morgon ska jag ta upp båten för vintern. Jag började  med att åka åt Baskarps hållet och fiska. Jag  fick två små rödingar. Sen så när jag vevade upp för att åka till Tjuvanabben och fiska, så satt det ett nejonöga på kroken på en av apexarna.

Den hade tänder som såg vassa ut, jag lirkade försiktigt av den från kroken och lät den simma tillbaka. Har för mig att endel nejonögon är fridlysta, annars så hade den nog blivit ett bra laxbete.

Vid Tjuvanabben fick jag ytterligare en liten röding. Det verkar vara gott om småröding i vättern nu.

I går tog jag av masten från båten och började göra i ordning den för vintern. I dag efter fisket fortsatte jag med att göra i ordning båten för vintern, städa ur den och så. En toarulle som jag ställt fram i båten i går visade sig vara gnagen på.  Sen hittade jag musskit på båtens tak. När jag städade ur ett skåp i båten så fick jag syn på en liten mus. Den sprang fort som fan och gömde sig någonstans i båten, gick inte att hitta, så nu blir det att skaffa fällor. Vill inte ha mina fina dynor uppgnagda eller elkablarna tggade på.

Resultat: 3 st rödingar, 1 st nejonöga

Två små rödingar

2007-10-15
image39  image40

I dag gick jag upp kl 05.00 och åkte ut och fiskade på Vättern. Det var mörkt och blåsigt när jag åkte ut. Jag åkte till Gränna, från Gränna  fiskade jag söderut längst med västra gränsen och utanför finghals gränsen. Jag fick en röding, som var några cm under minimåttet, som fick gå tillbaka. Efter att ha fiskat på den sidan några timmar åkte jag till Tjuvanabben och testade lite där. Fick en röding till, men inte heller den höll måttet, men det är ju kul när det nappar.

Sen hörde jag slirbromsen på ena spöet med en av paravanerna ljuda. Det va en mås som gång på gång anföll min ena spöparavan. Jag veva in och jag gapa och skrek på den, tillslut lyckades jag skrämma bort den. Det blev några bitmärken i min stackars paravan, men det va inte så farligt.

Resultat: 2st rödingar

Fiske på Tenhultasjön

2007-10-05

I dag var jag, Emil, Therese och fiskade på Tenhultasjön. Vi köpte fiskekort och hyrde båt på konsum i Tenhult. Det var fint väder och vi fick massa sol på oss. Man såg att det är höst, träden va gulröda runt sjön med massa löv som fallit ner i vattnet. Jag fick en liten gädda på UL, på en liten blackbee spinnare.

Emil lyckades med konststycket att få en liten gädda på fiskjigg utan huvud. Therese lyckades inte lura någon fisk alls i dag. Det va trögt fiske och långt mellan huggen. Nästa gång vi åker till denna sjö blir nog i vinter, vid angelfiske. Emil har ju skaffat stora kar att ha mört i och han har myggt en mjärde, så det få bli en del angel i vinter.

Resultat Jag: 1st gädda. Resultat Emil: 1st gädda. Resultat Therese: noll

Liten röding

2007-10-04

I dag var jag ute en sväng och fiskade på Vättern igen. Fick en liten röding utanför Tjuvanabben, den högg på en  liten grön-röd apex. Bara massa små fisk nu verkar det som, jag hoppas på att få en fisk över minimåttet innan jag måste ta upp båten för vintern. Få nog bli att dra över till andra sidan och se i fall det finns nått där nästa gång jag åker ut.

Resultat: 1st liten röding

Team Snöret

Joacim, en jobbarkompis har skaffat sig en blogg om jakt och fiske.
Kolla in http://fiskejakt.blogg.se

Röding och Öring

2007-10-03

I dag åkte jag ut och fiskade en stund, men innan jag åkte ut monterade jag dit två spöhållare på taken, för de nya spöna som ska ha paravanerna. Det verkar funka fint att ha det så.

image32 image33

Jag fick två fiskar, båda på djupprigg. En liten öring som tog på en liten röd-orange-gul apex och en liten röding som tog på en liten grön-röd apex.

Resultat: 1 öring, 1st röding

Fiske på Vättern med flygfoto på min båt

2007-10-02

I dag var jag ute en liten sväng och fiskade på Vättern. Det va först på eftermiddagen jag åkte ut, då jag sovit bort halva dagen pga att det inte blivit nån sömn på natten eftersom jag varit hamnvakt.

image24Jag har köpt massa nya fiskegrejer som jag testade i dag. När jag och Anna va utflykt med farmor och mormor så passade jag på att stanna till vid Olssons fiske i Tibro och köpte några lod, två spön, massa apex m.m. Sen köpte jag även två spöparavaner av Magnus från Team Bankeryd.

Jag testade ena paravanen när jag va ute och den funkade alldeles utmärk. Jag har inga spöhållare installerade för de två nya spöna ännu. Tänkte göra spöhållare av rör, men sen kom jag på att jag har någon form av plast spöhållare liggande som följde med båten, få kolla upp det till nästa fisketur.

image25 image26
När jag va ute och fiskade kom Emil och Therese och flög förbi i ett litet flygplan.

Här är jag sedd från flygplanet..

Här är dom, sedda från båten.

En fin fast väldigt liten röding.

Innan jag åkte hem fick jag upp en liten röding som jag tog en bild på och släppte tillbaka.
Den högg på ena spöet till djupriggen, på en liten röd-orage-gul apex.