Solenergi på vättern

2008-05-27

Har monterat en till solcellspanel på båten. De driver två små datorfläktar som är till ventilationen. Det finns ju färdiga båtfläktar med solceller, men de är så stora, vill inte göra så stora hål i båten. Det är ju också mycket coolare att göra något själv. Jag passade även på att fiska lite när jag va ute och grejade med båten. Det resulterade i två små retur rödingar.

resultat: 2st rödingar

Miniröding

2007-05-22

Va ute en liten stund, fick en liten returröding utanför Tjuvanabben. Körde bara med de bakre loden.

resultat: 1st liten röding

Två stora rödingar och en öring

2008-05-16

I dag hann jag inte få i all utrustning i vattnet förrens första nappet kom. Jag hade bara lagt i de bakre loden och vevat ner en liten bit eftersom jag höll på med övrig utrustning. När jag höll på med de främre loden på spröten så hörde jag ett vilt ljud om rullen på ena av de bakre spöet. Jag gjorde mothugg och sen satt den där, vilken kämpe. Det va en fin röding på 63cm och med en vikt på runt 2,5 kg.

Efter en stund så fick jag även en grann öring som fick gå tillbaka. Sen så kom det ett hugg till, denna gången va det en röding som va lite större än den första. Den låg på 66cm och vägde 2,7 kg. Frammåt eftermiddagen åkte jag in och hämtade upp Emil som ville hänga med ut en sväng. Fast då hade det börjat blåsa och regna. Det blev inga fler fiskar denna dag. Men det har ju varit en lyckad dag.

resultat: 2st rödingar, 1 st öring

Röding med spöparavan

2008-05-13

Fick min första fisk med spöparavan, det va en fin röding på 53cm. Den högg i mitten av Vättern på en vibrax , en spinnare som va nerblyad med ett päronbly, skulle gissa spinnaren gick på en 10 meters djup. Det va riktigt skoj att få denna fisk, fast jag trodde den va betydligt större när jag kämpade med den. Denna dagen fick jag även en liten returröding och jag tappade en öring. Mellan nappen roade jag mig med att montera en liten solcells panel på taket på båten, för att driva ventilationen som består av små data fläktar. Det är viktigt med bra ventilation i en träbåt.

3st rödingar

2008-05-09

I går kväll så hjälpte Emil mig att montera masten på båten, så  i dag kunde jag köra mer eftektivt fiske. Med sammanlagt 8 krokar i vattnet.  Anna var med mig en stund också. Det va ju så fint väder så att man satt och njöt i solen hela dagen, men det får man ju ångra nu när man blivit bränd och röd som en kräfta. Va ute i mitten av Vättern och åkte, det va där fiskarna högg också. Dagen resulterade i tre rödingar, två som va för små och fick gå tillbaka och en som precis höll måttet som får gå till grillen.

resultat: 3st rödingar

Gäddmete

2008-05-08

Jag Emil och Emils systers pojkvän Jonas va i väg och fiskade gädda i Risbro på eftermiddagen. Det va lite halvtrögt fiske. Jag fick en gädda, Jonas fick en gädda, Emil fick  två gäddor och 7st mört (betesmörten) som han skröt om.

resultat: Jag 1st gädda, Jonas 1st gädda, Emil 2st gäddor + 7st mört

Första fisketuren med båten

2008-05-06

Då var det dags för årets första fisketur med båten. Jag började med att testa fisket efter gädda med några stora wobbler. Men några gäddor blev det inte. Efter att ha kört en sväng efter gädda så tog jag fram mina djuplod och testade lite. Jag hade bara två lod på båten då jag inte har monterat masten med spröten ännu (i vilka de andra två loden ska hänga i från). Årets första vätterfisk blev en liten röding som inte riktigt höll måttet, den fick gå tillbaka. Jag testade mitt ekolod och det funkade utmärkt, kunde köra fullgas utan att det tappade botten, det gick inte innan när givaren satt avanför propellern. Det va riktig sommarvärme, solen sken och nästan helt vindstilla.

resultat: 1 st röding

Båten är i sjön, nu kan fisket börja

2008-05-05

I dag var det den stora dagen när båten kom i vattnet. Sen senaste inlägget så har jag gjort en del saker, har bytt olja och oljefilter i motorn, samt smörjt upp allt mekaniskt där. Motorn startade på första försöket som vanligt. Liksom tidigare år så läckte båten knappt något. I en annan mycket fin träbåt som blivit ilaggd innan min båt så fick länspumpen inte mycke vila, det forsade ur vatten ur den. Den båten hade nog tändkulemotor, ett himmla fint ljud om den motorn.

I morgon ska jag nog ta mig en liten tur med båten, är ju jättenyfiken på hur ekolodet kommer funka med den nya givarplaceringen. Kanske till och med blir att jag tar med mig ett par spö och några feta wobblers, det är nog inte omöjligt att kunna lura någon vättergädda. Ädelfisket få vänta lite, tills jag fått i ordning på masten, loden och den utrustningen.

Har varit lite tråkigt att läsa om alla som fått så många fina gäddor medans man själv ängnat sin lediga tid till att slipa, måla och lacka. Men nu så kan det nog komma upp lite fiskbilder på denna sidan snart också..